8 Kislew 5779 | 16 november 2018
Nieuws
Jodendom in praktijk     Hasjkafa     Feest- en Gedenkdagen     Samenleving     Geschiedenis     Antisemitisme     Israël     Media     Publicisten     
Rabbi Shlomo Pappenheim, leider van de Edah Charedi: “sjtreimels van bont is Chiloel Hasjem”
Publicatiedatum: zondag 01 september 2013 Auteur: Redactie | 1.461 keer gelezen
Chassidiem en Chassidoes, Redactie, Maatschappij, Charediem, Dieren en natuur, Leer van de Baal Sjem Tov, Beit Shemesh »
Sjtreimel maar niet van bont!

Rabbijn Shlomo Pappenheim, de leider van de Edah Charedi, heeft tijdens een dierenrechtenconferentie de Joden opgeroepen om voortaan geen sjtreimels te dragen van een nerts, mart of vossenbont, maar gewoon van synthetisch materiaal.


"We leven in een tijd waarin mensen zich verzetten tegen wreedheid tegen dieren
(tza'ar baalei chajiem). Door het dragen van sjtreimels (van bont) ontheiligen wij G'ds Naam, " meent de leider van de overkoepelde organisatie van tienduizenden charedische groeperingen in Israel. "Dus we moeten deze gewoonte om dieren te mishandelen beëindigen" zegt hij stellig.

De rabbijn krijgt van Respect For Animals gelijk. Zij kunnen vertellen hoe deze dieren voor sjtreimels aan het einde komen. Het is zo vreselijk wat deze dieren moeten ondergaan enkel en alleen voor een minhag, dat geen rabbijn een halachisch argument kan verzinnen die het tegendeel bewijst! Deze praktijken gaan absoluut tegen de halacha in!

De vooraanstaande charedische leider gaat verder: "sommige zullen zeggen dat synthetische sjtreimels minder mooi zijn. Moeten we ons daarom dus chassidischer gaan gedragen als de Baal Shem Tov? Ik geloof helemaal niets van dat de sjtreimels van de talmidiem van de Baal Shem Tov mooier waren dan de synthetische sjtreimels die wij tegenwoordig kunnen maken."
Hij vertelde zijn toehoorders verder dat toen zijn eigen kinderen wilden dat hij voor hen een sjtreimel moest kopen, dat hij tegen hen zei: "Jullie krijgen alleen synthetische sjtreimels."

De kleinzoon van Rabbi Pappenheim, Shmeul Pappenheim, heeft samen met Yehuda Schein uit Beet Shemesh een organisatie opgericht dat Chemla heet. Chemlah is een acroniem voor Charedische vrijwilligerswerk voor dieren. Dit samen met advocaat Yossi Wolfson van de NGO Laat dieren leven en een van de oprichters van Anonymous voor Anila Rechten en Dr Yael Shemesh van de bijbelstudies Dept in de Bar Ilan Universiteit. Chemlah betekent overigens ook jammer.

Ondanks zijn openlijke steun aan de synthetische sjtreimel, heeft Rabbi Shlomo Pappenheim wel bezwaar tegen het idee dat de wetgeving wellicht het gebruik van de synthetische sjtreimel gaat stimuleren. "Ik geloof namelijk in evolutie en niet in een revolutie," zei hij. “We moeten komen tot een punt waar mensen zich gewoon doodschamen wanneer zij géén synthetisch sjtreimel dragen."

Yehuda Schein zei dat Charedische Joden in de frontlinie behoren te staan van de problemen dierenrechten en dit samen met seculiere Israëliërs. Israëlische Charedische journalist Israël Gelis, die uitgebreid heeft geschreven over de sjtreimel vertelde aan de The Jewish Press dat helaas de enige drijvende kracht voor een Chardische man is om te kiezen voor een synthetische sjtreimel is stomweg de prijs. Synthetische sjtreimels kosten namelijk slechts 600 dollar.

Voorts is Israel de eerste land in de wereld waar gebruik van bont inmiddels is verboden. Maar Israel is onder druk van de charediem gezwicht om sjtreimels van bont wel toe te laten.
Ook de
kapperos, het zwaaien van een levend kip boven hoofden om na de bijbehorende broches geslacht te worden als een mystiek symbool om van de zonden op hun ziel af te komen tijdens Jom Kippoer, begint ook onder de charedische Joden eindelijk omstreden te worden. Zeker omdat het een feit is dat de oorspronkelijke afdruk van de Sjoelchan Aroech, Orach Chaim, hfst.605, gezegd wordt dat de minhag van Kapparot een onzinnige gewoonte is die moet worden afgeschaft [Minhag Kapparos be-Erev Jom Kippoer Minhag Sjel Sjtoes Hoe]. Latere afdrukken van Orach Chaim hfst. 605 werd gecensureerd en de verwijzing naar "onzinnige gewoonte" werd wllens en wetens verwijderd!

De legendarische Rabbi Joseef Karo - noemde al in de 16e eeuw kapparos een dwaze gewoonte die hem aan heidense praktijken doet denken. En ofschoon de overgrote meerderheid van de vrome Joden nog steeds gebruik maken van kippen en vele geleerden voorstander zijn, begint men steeds meer in te zien dat kapparos met kippen dwaas en een doelloze dierenmishandeling is [wat automatisch dierenleed is dat Halachisch streng verboden is], zoals Rabbi Karo dit in de Sjoelchan Aroech meldt [Misjnah Beroerah]. Dit wordt ook door geleerden zoals de Rashba [Shailos U’Teshuvos HaRashba 1:395], Shlomo ben Aderet en de RaMBaN [Orchos Chaim, Hilchos Erev Yom Hakipurim 1] gesteund. Ook de RaMBaN en de Gaon van Wilno
meenden namelijk dat het een heidense achtergrond heeft, omdat de Emorieten dit gebruik toepasten.

De sjtreimel werd overigens in het leven geroepen door de gojiem/niet-Joden om Joden te vernederen. Inmiddels hebben wij de sjtreimel veranderd in een geuzennaam.

©Jodendom-online 2013

Copyright © 2013 Jodendom Online
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2018 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.