14 Adar II 5779 | 19 februari 2019
Artikelen Sorteer op: naam | publicatiedatum | populariteit
Jodendom in praktijk     Hasjkafa     Feest- en Gedenkdagen     Samenleving     Geschiedenis     Antisemitisme     Israël     Media     Publicisten     
Categorie / Hasjkafa Hasjkafa / subcategorieën
Hasjkafa / Lasjon Hara [kwaadsprekerij]
Drie soorten melaatsheid
De Tora kent drie soorten melaatsheid: van de huid, van kleding en van woningen. Lepra begint met een donkere huidzwelling, terwijl melaatsheid...
Antidote tegen lasjon hara [roddel] en arrogantie
In Sjmot 28:31-3 3 wordt de fabricage van de me'il techelet – mantel van de Efod - dat gedragen werd door de Kohen Hagadol, beschreven....
Hasjkafa / Leven, dood en Opstanding der doden
De lange, kronkelige weg van Israël
Mosje schrijft op gebod van Hasjem, hun uittochten stap voor stap op [ Bamidbar/Num. 33:2 ] Deze Sidra begint met een lijst van 42 plaatsen...
De 42 mystieke reizen van het leven [Baal Shem...
 "Dit zijn de reizen van Bnej Jisrael, die Egypte - hun gastheren - hadden verlaten, onder leiding van Mosje en Aharon" [ Bamidbar 33:1 ]....
Hasjkafa / Dromen en profetie
De brandende doornstruik: symbool van het...
Waarom deed G'd Zijn eerste openbaring aan Mosje middels een brandende doornstruik? De Midrasj zag dit als het oproepen van een...
Waarom onze ziel zonder lichaam wel pijn en...
Om te begrijpen hoe het mogelijk is om met onze ziel pijn en geluk te voelen in respectievelijk Gehinnom en Gan Eden, moeten we eerst weten Wie...
Artikelen / Hasjkafa
Ware vroomheid
Redactie, Moessar [ethiek], Pad der Oprechten [Mesillat Yesharim] » 51 keer gelezen
“Nu, o Jisrael, wat verlangt Hasjem, jouw G’d, van jou naast ontzag voor Hasjem, jouw G’d, wandel in [volgens] al Zijn wegen, houdt van Hem, jouw G’d met heel jouw hart en heel jouw ziel, volg de gebode. Van Hasjem en Zijn bepalingen op...” [ Dwariem/Deut. 10:12 ]. De RaMCHaL leert naar aanleiding van deze pasoek de richtlijnen uiteen staan hoe iemand werkelijk vroom kan leven. Volledige en perfecte avodah - dienen - wat Hasjem behaagt zijn: 1. Vrees...
Kabbalah: studie van mystiek
Dieren en natuur, Tefillot en Broches [Gebeden en Zegeningen], Chanoeka » 76 keer gelezen
In de officiële geschiedschrijving over het Nederlandse Jodendom vindt men vrijwel geen verwijzing naar enige - laat staan systematische - bestudering van mystieke werken. Noch Jac. Zwarts in zijn 'Hoofdstukken uit de Geschiedenis der Joden in Nederland' (W.J. Thieme en Cie., Zutphen, 1929), noch M.H. Gans in zijn Memorboek (Bosch & Keuning N.V. Baarn, 1971), noch Jozeph Michman e.a. in hun Pinkas (Kluwer, Ede/Antwerpen en N.I.K., Amsterdam 1992), vermelden hier iets over....
Dankbaarheid is een belangrijke eigenschap
Opperrabbijn R. Evers, Tefillot en Broches [Gebeden en Zegeningen], Moessar [ethiek] » 73 keer gelezen
Elke ochtend na het wakker worden beginnen wij onze dag met een zin die in de volksmond MODE ANI LEFANECHA heet: ik dank U, o G’d. Dankbaarheid is een groot goed. Met deze verklaring geven wij aan, dat wij ons na een goede nachtrust verfrist en herboren voelen. Onze ziel legt ’s nachts rekening en verantwoording af voor G’d over de afgelopen dag. Wij staan bij G’d in het krijt. Toch krijgen wij Zijn onderpand, onze ziel terug. Maar er is meer. Ik noem het...
Xenotransplantatie en Vegetarisme
Opperrabbijn R. Evers, Voedsel en Kasjroet, Dieren en natuur » 141 keer gelezen
Na de zondvloed is de relatie mens - dier veranderd. Toen Noach en zijn zonen de ark verlieten werd hen toegestaan ook dieren als voedsel tot zich te nemen ( Genesis 9:3 ). Het Jodendom is gekant tegen het onnodig pijnigen van dieren, maar dieren mogen wel worden gebruikt om in de menselijke behoeften te voorzien. De mens wordt ‘hoger’ geacht dan het dier. In het Scheppingsverhaal ( Genesis 1:29-31 ) komt naar voren dat de mensen voor de zondvloed alleen zaaddragende gewassen...
Mededogen voor dieren is wat kan leiden tot de Messiaanse Tijd
Dieren en natuur, Moessar [ethiek], Mosjiach [Messias] » 98 keer gelezen
"Mededogen kan de Mosjiach brengen ... Het begint allemaal met hoe wij met dieren omgaan." - Rabbi Dovid Sears - “ Als je een vogelnest langs de weg, in een boom of op de grond tegenkom, of het nu om jonge vogels gaat of het eieren bevat en de moeder op de jonge vogels - of op de eieren zit, mag je de moedervogel niet samen met haar kinderen meenemen. Je moet de moeder zeker [sjalei’ach tisjalach] wegsturen en alleen dan mag je de kuikens voor jezelf nemen; dat zal het...
Waarom de Torah het eten van vlees [nog] niet verbiedt
Mosjiach [Messias], Dieren en natuur, Voedsel en Kasjroet » 163 keer gelezen
Fotocredits: Tripadvisor UK "Er bestaat een belangrijk verband tussen vegetarisme en de Joodse traditie. Dit omdat vegetarisme het dieet van Gan Eden en de Messiaanse tijd voortzet." - Rabbi David Sears – [Bron: De vision of Eden van Rabbi David Sears hoofdstuk 6 "Judaism and Vegetarianism" blz 95 ] Voor veel mensen, zelfs voor sommige charediem , is het een groot vraagteken waarom de Torah ons toestemming heeft gegeven vlees te eten. Sjchitah , 'rituele' slacht kan...
Wel of niet gestraft worden voor een zonde die je uiteindelijk niet doet
Halacha, Leer van Rav Avigdor Miller, Moessar [ethiek] » 143 keer gelezen
Er wordt geleerd dat je bejadej sjamajiem gestraft kan worden voor een awerah - zonde - die je in gedachten hebt, maar je [uiteindelijk] toch niet doet. Ondertussen staat in de Gemara dat wanneer je een awerah wilt doen, maar je doet het niet omdat je daarin belet wordt, wordt het beschouwd als of je het niet gedaan hebt. Is dit een paradox? Wanneer een man iets slechts wil doen. Hij wil een raam van iemand ingooien. Hij raapt een steen op, loopt naar de etalage, maar ziet opeens de...
Tehilliem/Psalmen 25
Lijden, Geloof en vertrouwen in Hasjem, Redactie » 149 keer gelezen
Tehilliem 25 is de eerste Tehilliem dat volgens de seder , volgorde, van het Alef-Beet gaat. Dit gaat volgens de eerste letter van iedere pasoek, vers. Dus vers 1 staat voor de letter Alef, enzovoorts. Omdat het Hebreeuws 22 letters kent, heeft die Tehilliem, die tevens een introductie is van Tehiliem 26 , 22 psoekiem. Radak leert – naast dit een bewijs is dat Tehilliem geïnspireerd is door de Roeach Hakodesj – dat de seder aangeeft hoe belangrijk deze Tehilliem...
Kavanah, bidden met concentratie
Tefillot en Broches [Gebeden en Zegeningen], Kaf Hajasjar » 175 keer gelezen
Wat is tefillah - gebed? Tefillah wordt ook avodah sjebalev [verering met het hart] genoemd. Daarom is de essentie van tefillah afhankelijk van de kavanah [intentie of oprecht gevoel, vanuit het hart]. Dawnen - bidden - met kavanah is ontzettend moeilijk. Het is haast te zeggen dat het voor de meeste mensen haast onmogelijk is om het hele Sjachriet - Ochtendgebed- met volledige kavanah te dawnen. De Sjoelchan Aroech 98:1 zegt dat vrome mensen en mensen van de daad het volgende...
Lasjon nekijah schone spraak
Lasjon Hara [kwaadsprekerij], Leer van Rav Avigdor Miller, Moessar [ethiek] » 175 keer gelezen
Wanneer iemand obsceen spreekt, valt hij onder de vier vormen van de roddelaars . Wie schunnig praat wordt volgens Shabbat 33a als slecht beschouwd. Waarom? Iemand die schunnig spreekt gaat gebukt door zonde, walgelijkheid en afschuw [ Ijov/Job 15:16 ]. We hebben geleerd waar het hart van vol is, loopt de mond van over. Wanneer iemand schunnig praat, heeft hij een chronisch gebrek aan schaamte en ingetogenheid. Ook het luisteren naar schunnige taal is niet toegestaan. De luisteraar stopt...
pagina 1 / 71 1   |   2   |   3   |   4   |   5      »      [71]
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2019 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.